Rabu, 11 Januari 2012

Kisah Hidup Aku II

Aku baru sahaja balik dari sekolah.Hari ini aku belajar tentang erti persahabatan.Pertama kali Aku mengenal ramai pelajar2 baru,pertama kali juga aku mengenali peraturan di sekolah ini.Hari ini genap sudah sesi orientasi terhadap kami terutamanya untuk pelajar-pelajar tingkatan 1.Minggu pertama dalam persekolahan akan bermula pada esok hari.sungguh berdebar debar rasanya ingin mempelajari ilmu-ilmu di sekolah tersebut.
Jam menunjukkan pukul 6:00 p.m.Semua pelajar asrama ditegaskan untuk bergumpul di dewan makan.Aku mencari kelibat kawan aku yang bernama Nurul tetapi batang hidung nya pun aku tidak nampak.Aku bertanya kepada rakan sebilik aku yang lain.Rupa-rupanya Nurul balik kampung tanpa memberitahu aku.Aku berasa hairan begitu cepat Nurul balik padhal minggu ini belum lagi tiba minggu balik.Aku pergi ke bilik warden untuk menanyakan hal yang berlaku.............Cikgu Hasmin adalah warden di dalam sekolah kami.Tok..tok...tok..Aku mengetuk pintu bilik warden...sila masuk...Cikgu menyuruh aku masuk..o kamu rupanya Ayu..ada apa..blh cikgu bantu kamu..Maafkan saya cikgu,saya ada perkara yg ingin saya tanyakan...Apakah yg kamu ingin tanyakan?soal cikgu Hasmin...Maafkan saya sekali lagi cikgu..Saya ingin menayakan soal kawan saya yang bernama Nurul cikgu...Cikgu kenapa Nurul awal balik padahal ini belum tiba masanya minggu balik..Cikgu Hasmin tampak diam..Ayu..Nurul balik kerana Ayah dan ibu dia kemalangan..Aku terkejut mendengar berita yang disampaikan oleh Cikgu Hasmin...Bagaimana keadaan Ayah dan ibu Nurul Cikgu?Aku bertanya terus bertanya.Cikgu pula hanya mendiamkan diri,seolah -olah tidak mahu memberitahu aku.Ayu Cikgu akan beritahu kamu bila cikgu ada kelapangan masa ok.Aku beredar dari Bilik Warden dan terus ke dewan makan.
Jam 7:30 pagi..Hari ini semua pelajar Smk Agama berkumpul di depan Dewan kerana ada perhimpunan sekolah.Perhimpunan sekolah itu diadakan setiap hari Rabu dan kami ditegaskan untuk pergi mendengar ceramah dari pengetua dan lain.Tanpa berlengah lagi kami semua menyanyikan lagu kebangsaa iaitu Lagu Negaraku..Sarawak..dan lagu Smk Agama.Kemudian setelah selesai nya kami menyanyikan lagu2 tersebut,perhimpunan sekolah pun dimulakan dengan Bacaan Doa dan seterusnya pengawas menjemput pengetua untuk berucap.kami mendengar ceramah dari pengetua begitu kusyuk sekali.kemudian setelah selesainya ceramah dari Pengetua,pengawas pun naik ke pentas dan menjemput Cikgu Hisyam untuk memberi sepatah dua kata dalam ceramahnya..Cikgu Hisyam Ingin mengumumkan bahawa setiap kelas2 akan d berikan bidang academik dan bukan academik.Nama akan diletakkan d papan tanda.Dan selain itu  aktiviti-aktiviti skolah seperti Bersukan,kelab dan lain2 akan d umumkan cikgu kemudian.Setiap Rumah2 sukan akan di tulis d papan tanda sekolah Agama.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan